24 April 2011

...eXpeRieNce aku tiMe intErvieW UPNM...


elLow Earth!!
Haha..Long time no see,touch my lovely bloggie...MUahhaaha...
Korunk tau tak aku pegi mane? aku gi interview UPNM la..brape kali aku nak cAkap? haha..
ilek....KABEL mesti ada bila nak pegi semenanya...jap ni aku nak citer la pengalaman aku kat saner..

Before :
12 April 2011
-Pada tarikh ni lah semakan panggilan temuduga UPNM di buka..Bapak aku yang first2 check untuk aku...mula lah gelabah aku dibuatnyer sebab first time di interview...rasa mcm nak bertukar je pinggang kiri dgn kanan aku..

13 April 2011
-Pagi2 lagi aku dah kuar pi jogging..ye la..ada test dlm temuduga tu suruh kita lari 3.2 km selama 20 minit..tapi aku tak larat! Malam nyer pulak aku se family pegi cari tempat X ray...dapatlah satu klinik ni namenyer Poliklinik An-Nisa' tapi diorang tak buat X ray waktu malam..So, kitorang pun balik rumah...

14 April 2011
- Dalam pukol sepuloh aku pun pegi ke klinik semalam tu dgn bus...cepat jer siap X ray aku sebab tak de orang langsung dalam klinik tu..Dalam petang2 tu pulak aku se family rushing pegi ALAMANDA untuk beli keperluan esoknyer..eg: baju putih, selipar tandas,stokin putih,clipboard,pen2 etc...Malam pulak aku pegi kemas kan segala dokumen2 yang perlu...segala apa yang diorang mintak aku dah kemas dlm file2...Barang2 pun aku dah kemas masok dlm beg sebesar anak gajah...heheehe..takde lah beso gajah..*nampak bebeno nipunyer...ahaks..

Semasa:
15 April 2011
-Awal-awal pagi lagi aku dah bangun..siap2 utk ke Kem Sungai Besi...waa...sesampai nyer aku kat sana perrgghh...Chill till my bone marrow you know! Sape x nebes bila keliling korunk banyak askar..masuk2 jer dah ramai orang...So, makbapak aku terpaksa tinggalkan aku naik bus UPNM utk masuk ke dlm..yela..bukan sebarang orang boley masok kem sebegini.. Lepas aku dah kena suntikan semagat dari family aku, aku pun naik lah bas dgn azam yang kuat..*chewaaah...Sampai lah aku di dewan untuk medical check up...punyelah panjang berato...Aku dapat No Id K-220...aku kira orang yang ke 220 yang sampai la..Setahu aku hari ni jer seramai 500 orang melapor di kem sungai besi ni..Aku pun berato lah m
enunggu turn dgn sabo...sumer medical check up aku pass eg: BMI, VISION TEST, BLOOD TEST, BLOOD GROUP TEST,URINE TEST and DOCUMENTATION..
korunk tau tak..time doc nak amik darah punyelah perit aku menahan sakit..coz doc tu bole lagi goyang2 kan jarum tu time tgh cucuk ke kulit aku...sakit yg amat...Die kata urat aku halus sangat..nasib die tak cocok 2,3 kali..kalo tak kat situ jugak aku pengsan..tapi yg best nyer aku tak loya pulak bila tgk darah hari tu..rileks jer..yang paling penting, hari ni aku dapat tau blood group aku..selama ni x penah2 aku tahu pon!!haha..
Pada hari ni jugak lah aku dapat ramai kenalan baru..haifa,Qilah,ramai lagi lah...Aku dpt sebilik dgn Haifa, Qilah dgn Akmal...Sebilik 4 orang..memang sporting
la diorang...kami 1kepala tau..

16 April 2011
-Bangun pagi pukol 5..siap2 untuk ke medical check up peringkat kedua pulak..hari ni kitorang kena cek pergigian, blood pressure dgn detect penyakit kalau ada..Hari ni lah pengalaman yang takkan pernah aku lupakan...pertama dlm seumur hidup aku buat medical check up mcm ni..mencabar giler!!haha...dan ALHAMDULLILAH, aku FIT!! Pada sesaper yang nak tau cara check buasir carik kitorang yg pegi interview UPNM tau..Kitorang lebih expert!!haha Btol tak Naim,Haifa, Qilah,Anis,fiza.... :)

17 April 2011
-Apa kitorang buat ari ni ek? oooohh....baru ingat...hari ni akan di'announce' kan siapa yang akan dihantar pulang kerana gagal medical check up...Aku bersyukur sgt, sampai ke tahap ni aku masih lulus..tapi 2 orang rakan sebilik aku kena balik..Qilah dgn Akmal...Sedih la jugak sebab kwn sebilik drpd 4 org tinggal 2 org jerw..Petang nyer pulak kitotang kena bersyarah di depan mengikut jurusan...Group aku dgn MEJAR SITI NORMIAH...*Kita bakor je la~..hahaingat lagi aku..time ni la paling lawak sekali..barulah semakin rapat hubungan antara kitorang..mane tak nyer ada jugak yg terpaksa menyanyi, acting untuk dapat extra marks..ade yg nyanyi lagu Cik ainon la, lagu Yank, selawat pon ada tau! Ada certain yg sporting giler ade certain yg kureng la..
bila sampai turn aku, blank dah paler hotak aku..elok2 isi banyak dlm ke
pala tinggal sikit jer..aku speaking pun lambat sgt mcm sipot VAVI!! haha

18 April 2011
-Okey..bagi aku inilah hari yang paling mencabar untuk aku..mane tak nyer, hari ni adalah ujian fizikal iaitu larian 3.2 km dan merempuh halangan...catatan masa aku utk larian ialah 24 minit 55 saat..kalau ikutkan aku dah fail semenanya...sebab masa yg diperuntukkan just 20 menet jer..lepas tu kitorang terus ke tempat merempuh halangan..continuosly you know..dapat x korang bayangkam betape penatnyer kitorang...tapi aku rileks jer...So, nak dijadikan crita, aku rempoh lah semua halangan yang ada ikut demo yg dah diberikan oleh instructer...sampai kat satu halangan ni kau dah menggeletor..nak tau ape? haaa ni die..

MONKEY TRAKS only monkey can do it!!

Korang tau tak ape jadik kat aku? AKU JATUH DALAM KOLAM TUH!!!haha...best doe...baru demo dah failed...kali kedua kena buat dgn team..aku jatoh jugak ...mungkin aku x ditakdirkan jadik mcm monyet!!haha..lepas tu diorang kate muka aku mcm nak nanges...yeke? tak perasan pon..haha..
Paling aku bengang hari ni time mkn tgh hari...ada la time aku nak makan 3 ke 4 orang askar yang cedok makanan dia ejek aku...diorang kata aku ank manja sebab mcm nak nanges coz x pat lepas monkey tracks....aku memang bengang betol lah dgn diorang tu...BENCI YANG AMAT!!!!!!! nak kutuk org tu berpada2 la...ni ada ke dia gelar org arwah?? WTF??mulut askar ni memang mcm tu sgt ke? aku tgk Kapten Nor Hezri, Mejar Siti Normiah, Staf2 sume x de pon sampai camtu..diorang siap berpangkat lagi tak de pon sombong..ni baru askar dah tunjuk belagak..heh..die ingat die hebak sangat?? :P...Hate u all..
Staf suma suruh kitorang balik awal utk berehat...ALHAMDULILLAH..at least dpt rehat kejap..tapi pukul 5 ptg kena kumpul sebab ada tugasan kena buat..
tepat pukul 5 ptg kitorang siap2 utk berkumpul..rupa2 nya kitorang kena buat presentation mlm nanti..bincang punyer bincang tetiba ada sorang ni tegur aku..
Dia : " Ko dulu sekolah kat SKPI kan?" Aku pun jawablah,
Aku : "Ye, sekolah sane jugak ker? "
Memang aku tgk muka dia sgt familiar....rupa2 nya nama empunye badan tu Raimi rupenyer....Memang patut aku kenal die pon..haha..jumpa lah kitorang lepas lame dah x jumper..

19 April 2011
-hari ni kitorang telah berlateh untok interview esok...dijangka esok kitorang akan pegi ke Kem Terendak Melaka untuk ditemuduga...so kitorang pon kena lah prektis...ni contohnyer..

Ketuk pintu 3 kali
Permission to enter, sir!

Assalamualikum, sir!
We are UPNM cadet officers cadidates ready to be interview, sir!
Thank you, sir!

Introduce yourself...name, sports you play, until what level,your mom's and dad's occupation..

Interview sessions

Permission to leave, sir!
Thank you, sir!

gitu lah bunyi nyer..hehe..
dan time tgh tunggu turn, aku berkenalan lah dgn bebrapa budak Sabah Sarawak...Aku terjumpa dgn kwn Perfect Score aku...ramai lah aku kenal dari SBP lain...mcm Amirah from SM SAINS Sabah, Dhiyauddin dari SM SAINS Labuan, Sorang tu dari SM Sains Kuching..Best lah...kitorang pon bertukar nombo lah...
malam tu kitorang pun bersiap nak ke Melaka..

20 April 2011
-Perjalanan ke Melaka start pukul 9 lebeh camtu lah..Pagi2 aku dah dpt geng baru..Anis,Naim,Fiza,dan ramai lagi lah..dalam bas ape lagi..TIDO le...kroooh..kroooh...dlm bas, pak cik drebar bukak lagu rock kapak 80-an..pergghh..lagi la aku tetido! haha...
Sampai kat sana dlm pukol 11 pagi camtu la..kitorang terus berbaris..depan kitorang ade org kena hukum sebab lawan ckp staff...pastu kitorang pergi tmpt penginapan...pompuan punyer amat memuaskan gilerr...canteQ! laki punyer aku dengo tak da kipas...terima ja lah yer..menu tgh hari punyer lah mengancam...ptg lagi la..dah rupa mcm western fud pulak...siap ada creamy mushroom soup lagi tu..sangat sodap!!!!!!!!!

21 April 2011
-Tibe lah masenyer untuk interview...tunggu punyer tunggu turn aku pukul 9.30 malam tau...bukan pagi...cuba korunk bayangkan..belakang grup kitorang ada lagi 5,6 grup..tunggu sampai lewat malam untuk interview....perrghhh..perit doe!balik2 teros TIDO!!

22 April 2011
-hari ni menentukan segala-galanya...result kuar hari ni...diorang pun umukan lah sesaper yg terpilih...tgh aku khusyuk balas msj DHIYAUDDIN ni tetibe aku terdengar no ID K-220 diumumkan..aku tekejot la..terus aku rush keluar...kwn aku ada 2 org dpt...pastu ada lah kapten Mawar ni dia tak puas hati dgn keputusan ni..trus dia cadang nak rombak balik...kononnyer result tu x sesuai..hanya kerana peserta feveret dia tak tersenarai dlm pegawai kadet..so, ROMBAKAN diadakan!! bila diumukan balik nama aku dgn 2 org lagi kwn aku x da..punyela bengang aku...Lupe nak bawak kabel..kalo tak konpem dpt!!!arrgghhh...teros aku tawar hati nak masok UPNM sebagai pelajar awam OR PALAPES OR whatsoever....Aku bukannya ape la, kwn aku yg bahu senget terus die buang..ini memang obviously x layak pun terpilih jadi pegawai kadet..betol lah aku bengang...tapi takpe...aku percaya sape2 yg buat benda x betol pasti akan dpt balasan atas perbuatan nyer..aku RED_HA je lah...
Kalau korang nak tau..aku se geng buat keje bodo siket malam tu..kitorang pi menari poco-poco nak lepas tensen..bukan poco-poco jer..mix dance you know..haha..happy moment!!!!

23 April 2011
-time balek dah pon tiba! Aku kalu diikotkan balek naik bus UPNM...tapi disebabkan bus terlalu lambat sebab bas kena hantar budak luar selangor dulu...sampai lemah la backbone aku dibuatnyer menunggu...so, bapak aku pon ambik lah aku ikot jln ALor Gajah...haaa..lupe plak...hari ni aku jumpe lagi kwn aku time kat SKPI, Azri name die..haha..nice to meet you again!

Conclusion:
haha..siap ada konklusi lagi criter aku ni...
Biarlah segala pengalaman, kenangan dan memori ni kita pahat bersama oke? kalau ada umo kita jumpa lagi...and I am really appreciate you olls as a friends of mine..
At least, aku dah berusaha dgn tulang 4 kerat aku sendiri utk pass suma test tanpa guna apa-apa kabel tak kesah lah kabel telepon ke, TV ke, Letrik ke..ape2 lah...cuma result tu agak mengecewakan lah..Aku tak kesah..hope sape2 yang terpilih jadi pegawai kadet tu struggle la for your own good..tahan je la ye ape2 latihan yang bakal korang hadapi...

Bye-bye..
Sekian..pengalaman aku..haha....ape? SAKET HATI?
ADE AKU KESAh? haha....sapa suruh bace...


13 comments:

Sanguine. said...

kenapa kalau ada buasir kena tolak?

Annoous said...

Nak tnye boleh tak? Kan ade bab naked tu mcm mane ye ��Saya segan laa

amirah haziqah said...

kalau tinggi tak lepas tapi bmi lepas cemana ??

ikwan wan said...

Tak boleh jugak.. tinggi desti ikut pada piawaian yg ditetapkan

ikwan wan said...

Buasir tu dia berbahaya , sebab kita berkawat dan melakukan aktiviti berat, kalau org disyaki buasir mmg bebahaya kalau diteruskan... org penyakit buasir tak boleh melakukan aktivoti berat dan hentakan badan yg terlalu kerap

Tarmuzi Bin Nek said...

Assalamu'alaikum. Anak lelaki saya keputusan SPM 2016 agak 'very strong' utk Asasi Kejuruteraan dan Teknologi. Tinggi 156cm...tak cukup minima 162cm. Layakkah sebagai Pelajar Awam?

Tarmuzi Bin Nek said...

Assalamu'alaikum. Anak lelaki saya keputusan SPM 2016 agak 'very strong' utk Asasi Kejuruteraan dan Teknologi. Tinggi 156cm...tak cukup minima 162cm. Layakkah sebagai Pelajar Awam?

Unknown said...

Stakat yg saya tahu.. Tinggi n berat tu utk lepas pegawai kadet.. Awam.. Xde masalah rasanya..

Tarmuzi Bin Nek said...

Terima kasih atas respons. Sebelum closing date, dah dpt respons dari TNC Dr Jabil..."pelajar awam pun tertakluk syarat tinggi minima 1.62cm. Army, bukannya UPNM yg buat pemilihan. Awam nanti mesti masuk Palapes".

Nor Farah Hanim Mohd Baharudin said...

Kalau x sempat mak buat bloodnyest KT hospital macam mana? Sebab pihak hospital lambat Dan swasta pon paling cepat 3 hari...

Anonymous said...

Salam, boleh saya tahu antara soalan yang dia tanya time interview?

Anonymous said...

Assalam. Blh thu x cra check buasir mcm mna?

Anonymous said...

Salam ,hai .apa syarat kemasukan/kelayakan utk lulus masuk UPNM ?Dan soalan lg 1 check fizikal utk wanita mcm mana prosedurnya ?Tkaseh :)